Tuesday 3 May 2016

KONSEP ASAS TAKAFUL

Bagi setiap kontrak yang melibatkan kewangan, institusi tersebut pasti memiliki konsep-konsep asas yang tertentu dan yang bersesuaian sebagai penanda aras dalam melaksanakan perjalanan organisasi mereka. Maka, di dalam kontrak takaful juga tidak terlepas daripada memiliki konsep asas mereka sendiri.

Konsep asas takaful adalah merujuk kepada 3 kontrak utama iaitu:

i)                    Tabarru’at.
Bermaksud menderma secara ikhlas. Di dalam konteks takaful, konsep tabarru’at ini bersyarat iaitu setiap peserta yang ingin menyertai takaful mestilah menderma sesuai dengan risiko yang dibawanya. Setiap peserta yang menyertai pelan takaful ini, mereka perlu bersedia menderma sebahagian wang keahlian mereka kepada ahli-ahli lain jika ditimpa kemalangan atau musibah. Begitu juga saat mereka ditimpa musibah, duit daripada ahli-ahli lain juga turut digunakan untuk membantu mereka sendiri.

ii)                  Wakalah.
Dari segi bahasa wakalah bermaksud perwakilan. Dari segi istilah, wakalah bermaksud memelihara, menjamin, menjaga, menyerahkan dan mengganti. Dari segi syarak, ia merujuk kepada “Satu pihak menyerahkan sesuatu urusan yang boleh diwakilkan mengikut syarak kepada pihak yang lain ketika pihak yang pertama itu masih hidup”. Jika di dalam konteks takaful ini, peserta mewakilkan agen takaful untuk menggunakan wang mereka sebaik mungkin samada untuk membantu peserta lain yang memerlukan atau melabur wang untuk mendapat keuntungan yang patuh syariah.

iii)                Al-Mudharabah.
Membawa erti perjanjian berkontrak antara pemberi modal dan pengusaha untuk tujuan menjalankan perniagaan dengan kedua-dua pihak bersetuju atas peratusan pembahagian keuntungan. Di dalam takaful, pemberi modal adalah peserta dan pengusaha modal adalah agen takaful. Agen takaful akan melaburkan sebahagian wang yang dicarum peserta, seterusnya keuntungan daripada pelaburan akan dibahagikan kepada nisbah yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak. 







No comments:

Post a Comment