Friday 29 April 2016

PERBEZAAN INSURANS DAN TAKAFUL

Secara amnya, insurans dan takaful dilihat sama dari segi tujuannya iaitu membantu, melindungi diri peserta sekiranya ditimpa musibah. Akan tetapi, pada hakikatnya terdapat perbezaan antara kedua-dua pelan perlindungan tersebut terutamanya dari segi hukum perlaksanaannya. Sepertimana yang kita tahu, di dalam pelan insurans terdapat tiga perkara yang sangat ditegah dan dilarang Allah iaitu riba, gharar dan maisir. 




Terdapat terlalu banyak ayat-ayat amaran daripada Allah mengenai balasan orang yang kehidupan sehariannya bersangkutan dengan riba. Janji Allah adalah benar dan Allah adalah sebaik-baik Penjanji. Sungguh laknat dan kemurkaan Allah serta azab yang teramat pedih bagi sesiapa yang urusan dunianya terlibat dengan aktiviti riba.

Justeru, sebagai umat Islam yang beriman dengan Allah, Rasulullah dan percaya dengan kehidupan di hari akhirat, maka wajib ke atas kita untuk tinggalkan segala yang dilarang Allah demi keamanan di dunia dan kehidupan di akhirat. Sungguh pengorbanan untuk meninggalkan sesuatu yang dilarang itu susah, tetapi ingatlah kita siapa yang menciptakan kita dan kepada siapa kita akan dikembalikan. 

Semoga dengan huraian video di atas, kita dapat memilih pelan perlindungan yang terbaik untuk kehidupan kita di dunia dan di akhirat. Walau tujuan kedua-dua pelan kontrak tersebut adalah bersifat kebajikan tetapi dasar hukumnya yang membezakan intipatinya.

No comments:

Post a Comment