Tuesday 31 May 2016

TAKAFUL PILIHANKU

Takaful Am merupakan salah satu sistem pengurusan risiko yang ditubuhkan sejak zaman awal Islam lagi. Tujuan utamanya adalah untuk memberikan perlindungan terhadap kerugian yang terpaksa ditanggung oleh peserta sekiranya berlaku bencana atau musibah ke atas harta benda mereka. 


Takaful Am juga merupakan salah satu sistem perlindungan yang diwujudkan untuk melindungi harta benda yang dimiliki oleh individu dan juga organisasi. Pihak pengendali takaful akan bertanggungjawab sepenuhnya dalam memberikan perlindungan terhadap setiap polisi yang dibeli oleh pelanggan-pelanggan mereka berteraskan syariat Islam.


Di Malaysia sendiri, perniagaan Takaful ini dilihat semakin berkembang dan mendapat perhatian yang meluas daripada masyarakat yang bukan sahaja terdiri daripada masyarakat Islam malah masyarakat bukan Islam juga telah terbuka untuk mengambil manfaat yang bakal diperolehi apabila mengambil apa-apa polisi khususnya dalam Takaful Am.


Sistem Takaful yang diwujudkan sejak sekian lama ini hanyalah bertujuan untuk membantu orang ramai terutamanya di kalangan peserta yang mengalami musibah atau kerugian harta benda yang mereka miliki berkonsepkan syariat yang dibolehkan dalam Islam. Hal ini berbeza dengan sistem operasi yang dilakukan dalam insurans konvensional yang secara jelas bertentangan dengan syariat Islam dan hanya bermatlamatkan untuk keuntungan sahaja.



Oleh itu, dengan pemahaman dan ilmu pengetahuan yang kita ada berkenaan sistem pengurusan risiko yang wujud ini, kita seharusnya memilih pelan perlindungan yang ditawarkan oleh syarikat takaful yang telah mendapat pengesahan daripada bank negara dan badan-badan syariah yang tertentu sahaja. 


Pelanggan boleh membuat pilihan sama ada ingin memilih pelan-pelan perlindungan yang ditawarkan dalam takaful am atau takaful keluarga yang secara jelasnya bebas daripada unsur riba, gharar dan maisir serta mematuhi dan menepati segala syariat Islam berbanding dengan insurans konvensional.

No comments:

Post a Comment