Monday 30 May 2016

MENGAPA PERLU MILIKI TAKAFUL

Ini adalah antara sebab mengapa kita perlu memiliki pelan perlindungan untuk diri dan keluarga. Kita perlu bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan bagai 'sediakan payung sebelum hujan'. Memiliki takaful tidak bermaksud kehidupan kita akan terus senang tanpa cabaran. Tidak. tetapi, dengan memiliki takaful, bebanan yang kita hadapi apabila ditimpa musibah dapatlah diringankan sedikit melalui bantuan daripada sebahagian duit peserta-peserta takaful yang mencarum dalam syarikat takaful yang sama. 





Antara ujian kehidupan manusia, sakit.



Sesungguhnya kematian itu pasti.



Musibah yang tidak terduga, kebakaran.




Berikut adalah antara isu yang tidak kita nafikan sememangnya sering berlaku dalam kalangan masyarakat kita masa kini. Dengan memiliki takaful, bebanan yang ditanggung peserta sedikit terubat. Walau telah termaktub dalam polisi takaful dan insurans, prinsip indemniti digunakan iaitu menyediakan pampasan kewangan kepada peserta yang ditimpa musibah supaya mangsa dapat merasai keadaan kewangan yang hampir sama seperti sebelum berlaku kerugian. Namun begitu, jika peserta mengambil pelan daripada takaful, semestinya wang pampasan yang diterima itu adalah halal dan jauh daripada riba.


Isu-isu diatas adalah antara gambaran mengapa kita perlu mengambil perlindungan takaful. Ini kerana musibah dan kemalangan boleh datang dari pelbagai bentuk bencana seperti kemalangan, kematian, kebakaran, penyakit berbahaya dan sebagainya. Menyertai skim takaful atau insurans Islam yang disediakan bukan merugikan bahkan memberi kelebihan di kala kita sangat memerlukan kerana ia berkonsepkan tolong-menolong, bantu-membantu dengan cara yang dibenarkan syariat Islam.

No comments:

Post a Comment